국제영어대학원대학교 로고

전체메뉴 보기
인트라넷 이용안내 오시는길 ENG

tesol & 영어교재개발(주간)과정 소개

영어교육 전문가를 양성하는 TESOL/영어교재개발전공개 프로그램을 소개합니다.

전공 소개

탁월한 영어실력, 현장에서의 실무능력과 전공지식을 종합적으로 갖춘 영어교육전문가를 양성하는 TESOL∙영어교재개발전공 프로그램에서는 유초등 및 성인 영어지도, 연구, 교재개발, 커리큘럼 개발 등을 배울 수 있는 다양하고 체계적인 교육과정을 운영하며 학생들이 본인의 관심분야에 따라 TESOL 전공과 영어교재개발전공을 선택하여 수강할 수 있는 세부 전공 제도를 시행하고 있습니다.

TESOL 전공 교육목표

일선 교육현장에서 영어교육을 담당하는 교사 및 강사의 교수역량을 강화하고, 영어교육과 관련된 제반 분야에서 독자적으로 영향력 있는 연구 및 프로젝트를 수행할 수 있는 영어교육 전문가를 육성합니다.

TESOL 전공 학생들은 국제어로서 영어를 자유롭게 사용할 수 있도록 영어 듣기, 말하기, 읽기, 쓰기 능력을 집중적으로 연마하고, 현장 지향적인 실습과목을 토대로 영어로 하는 영어수업 진행 능력을 향상시킵니다. 더불어 다양한 연구 주제에 대한 심층적 이해를 바탕으로 창의적인 프로젝트 및 연구를 수행할 수 있는 연구 능력을 연마합니다.

  • 영어능력 향상
  • 현장 중심의 영어수업 능력 향상
  • 영어교육 이론 학습
  • 영어교육 연구능력 향상

영어교재개발 전공 교육목표

영어 교재와 디지털 콘텐츠 그리고 영어교육 프로그램 분야에서 이론 및 실제를 겸비한 영어교육 전문가를 육성합니다.

  • 영어교재개발의 이론적 토대 학습
  • 인공지능 활용법에 대한 이해
  • 인공지능 활용 언어평가에 대한 이해
  • 영어교재, 디지털 콘텐츠, 영어교육 프로그램 개발을 위한 전문지식 학습
  • 영어교재, 디지털 콘텐츠, 영어교육 프로그램 기획, 개발 및 활용 방안 연구

교육과정(주간) 안내

교육과정(주간)특징

  • 대면수업 중심 교육과정
  • TESOL과 영어교재개발 관련 수업 수강(복수전공 가능)
  • 전과목 영어수업으로 해외 유학 같은 학습 경험
  • 어학실력 향상을 위한 영어회화/작문수업

교육과정(주간)

언어교육융합학과 주간 교육과정 상세 테이블
학기 연번 과목명 학점 구분
1. 봄 1 언어학습과 교수의 원리 3 공통필수
2 Language Awareness 3 공통전공
3 Genre Writing 3 Language Skills
4 Listening & Speaking Essentials 3
5 한국어 기초 3
2. 가을 6 듣기 및 말하기 지도 3 공통필수
7 읽기 및 쓰기 지도 3
8 데이터 코딩을 활용한 연구방법론 3 TESOL전공
9 언어교재개론 3 교재개발 전공
10 Academic Writing 3 Language Skills
11 Communication Strategies 3
12 한국어 초급 3
13 학술글쓰기 1 3 공통전공
3. 봄 14 어휘학습과 영어교육 3 공통전공
15 AI를 활용한 언어평가 3
16 프로세스 드라마 3 TESOL 전공
17 ELT 교육과정 디자인 3 교재개발 전공
18 학술글쓰기 2 3 공통전공
19 논문/작품 연구 1 1
4. 가을 20 영어지도실습 3 TESOL 전공
21 어린이 영어지도 3
22 ELT 출판 3 교재개발 전공
23 논문/작품 연구 2 1 공통전공

※ 개설과목은 학기에 따라 조정될 수 있음.

교육과정(주간) 시간표 샘플

  • 언어교육융합학과(주간) 시간표 샘플입니다. 실제 수업이 어떻게 되는지 참고하실 수 있습니다.
[언어교육융합학과 샘플 시간표]
Mon Tue Wed Thu Fri
09:00 ~ 09:30 Genre Writing Genre Writing
09:30 ~ 10:00
10:00 ~ 10:30 Teaching Reading & Writing Creative Drama
10:30 ~ 11:00
11:00 ~ 11:30 Listening & Speaking Essentials Listening & Speaking Essentials
11:30 ~ 12:00
12:00 ~ 12:30
12:30 ~ 13:00
13:00 ~ 13:30
13:30 ~ 14:00
14:00 ~ 14:30 Genre Writing Teaching Listening & Speaking Language Awareness Principles of Language Learning & Teaching Genre Writing
14:30 ~ 15:00
15:00 ~ 15:30
15:30 ~ 16:00
16:00 ~ 16:30
16:30 ~ 17:00

과목개요

1. 데이터 코딩을 활용한 연구방법론 [Research Methods Using Data Coding]

This course introduces students to research methods in applied linguistics including the application of artificial intelligence to language learning. This course covers the procedures necessary for quantitative and qualitative research in applied linguistics and reads examples from journals in applied linguistics. The main goal of this course is to prepare students to be able to conduct their own research studies. Students will also learn basic mathematics and statistical techniques needed to understand how artificial intelligence for language learning works.

2. 프로세스 드라마 [Process Drama]

Process Drama is a process-driven educational drama that works without scripts, and is an effective way to develop students’ creativity, empathy, and critical thinking skills. This unit will show how to play process drama and how to instruct it. Based on this learning experience, students will design their own process drama, and will be instructed by peer teaching with rich feedback from professors and colleagues.

3. 영어지도 실습 [Practical Teaching Methodology]

This course will focus on the principles of effective classroom practice in the teaching of foreign languages and give learners hands-on teaching practice in the context of teaching English through English. In addition to looking at the four macro skills: listening, speaking, reading and writing, this course will also examine the teaching of grammar, vocabulary, and phonology so that these activities are situated in teaching episodes in their proper place.

4. 어린이영어지도 [Teaching Young Learners]

Regularly described as both rewarding and challenging, teaching languages to young learners requires a set of skills most people simply do not have. Young learners are still developing socially, emotionally, and cognitively, and may not have chosen to be in the language classroom but they very often bring tremendous energy, goodwill, and curiosity to their studies. This course aims to support teachers as they harness that positivity and channel youthful energies into the acquisition of English as an additional language. This practical course will provide both new and experienced teachers with opportunities to manifest teaching theory in classroom practice, and refresh established routines with new techniques.

국제영어대학원대학교 로고
(우편번호 05407) 서울특별시 강동구 양재대로 81길 89(성내동), 대표전화 : 02-6477-5114,
입시문의 TEL : 080-804-0505(수신자부담)
Copyright International Graduate School of Language Education(IGSE), All Rights Reserved.
카페 블로그 페이스북 유튜브